La nostra història

L'EXCEL·LÈNCIA SANITÀRIA A L'ABAST DE TOTHOM!

Olga, com vas arribar a la medicina, si ets filòloga?

– El meu pare era un conegut metge … i en la meva joventut els caps de setmana feia de voluntària en un hospital infantil de Moscou. I, francament, a això es reduïa tota la meva experiència amb la medicina.

Vaig arribar a Barcelona fa 20 anys, i amb el títol de doctora en filologia em vaig dedicar allò que m’encantava, a ensenyar Literatura Russa. Però un dia vaig llegir en un diari que una associació dels hospitals més importants de la ciutat ajudava la gent d’altres països a trobar el millor especialista de Barcelona per a cada cas i els especialistes d’altres països a conèixer l’experiència d’èxit del sistema de salut català.
Llavors, en aquells dies, gairebé no es parlava de “turisme mèdic”, que tan comú s’ha fet avui en dia i que ara el trobem fins a la sopa. El que feia l’associació s’assemblava en part a aquesta activitat, tot i que anava molt més enllà.

I vas decidir prendre part en aquest projecte?

– Coneixia les necessitats reals de la gent gràcies al meu voluntariat i m’adonava que els sistemes sanitaris de diferents països tendeixen a assolir el mateix nivell, però costa anys construir un sistema que sigui eficaç: un temps del que no disposen alguns de nosaltres. Hi ha gent que no pot esperar que al seu país es donin totes les condicions per rebre una assistència mèdica eficaç i accessible: gent amb càncer, ictus o una altra malaltia greu. ¡Necessiten ajuda aquí i ara!

En aquell moment ja sabia que Barcelona era una de les capitals de la medicina europea. Aquesta ciutat reuneix tots els requisits per organitzar assistència mèdica al més alt nivell clínic i humà … Em va semblar un projecte maco i necessari i, a més, com vam començar amb la participació dels hospitals de referència de Barcelona, el projecte es va construir amb les bases molt sòlides per fer tot de manera professional i responsable. A més, era una oportunitat d’aprendre molt.

Començament: primeres visites de les delegacions russes a l´Institut Guttmann - Cap de Rehabilitació de Russia, Galina Ivanova i l´Acadèmic Konstantin Lyadov

Quin canvi!

I tant! … Al principi necessitava guanyar experiència. Vaig tenir molta sort: aprenia sobre la marxa dels més brillants organitzadors del sistema de salut català, em vaig graduar en Executive MBA.
La meva responsabilitat al principi es limitava als països de l’Est d’Europa, però aviat em van fer responsable de l’estratègia de desenvolupament internacional. Ens esforçàvem en fer les coses bé, amb honestedat i GENEROSITAT, la qual cosa és una qüestió de principi en un projecte com aquest. Per exemple, l’associació rebia delegacions d’altres països, compartint la nostra experiència en crear sistema sanitari eficaç.

Va ser llavors precisament quan es va crear el nucli de BMC: un equip de persones dedicades fins avui a la gestió de pacients estrangers, cursos i intercanvi d’experiències així com projectes de consultoria per a autoritats sanitàries d’altres països.

En quins principis es basa el projecte?

– Sempre ens esforcem a ser rigorosos, perfeccionistes i auto-exigents. Són només paraules boniques si no hi ha un equip excel·lent al darrera, i sense un sistema de treball que cal organitzar. Per exemple, s´havia d´aplegar una enorme quantitat d’informació i estructurar-la per a cada cas poder guiar-nos per criteris assegurances en triar l’especialista, i no simplement per la nostra simpatia. Vam haver de aprendre a treballar de manera molt ràpida i crear algoritmes sobre els quals gairebé ningú pensava llavors en cap país.

I sé del que estic parlant! Fins i tot avui en la major part de països, quan es tracta de turisme mèdic la informació mèdica confidencial sovint circula sense traves a la xarxa, sense protecció efectiva de la privacitat del pacient. El fet que des del principi haguem treballat sota la guia dels millors hospitals ens ha ensenyat el rigor i perfeccionisme en aquests temes. Alhora, vam establir relacions excel·lents amb la direcció dels hospitals de referència de la ciutat, pels quals el nostre equip complia les funcions de departament internacional.

I el camí de l'associació a BMC?

Fa uns anys, quan els hospitals van unir-se en una única plataforma amb els organismes governamentals per promoure Barcelona com a capital internacional, els directors dels hospitals van suggerir de crear una organització separada que continués portant la gestió de pacients, relacions amb institucions, intercanvi d’experiències i suport de consultoria per a projectes d’hospitals internacionals. Aquesta organització va ser Barcelona Medical Consulting, o simplement BMC.

La teva organització treballa amb pacients de diferents països, però, és clar, no tots es poden permetre tractar-se a Barcelona, o a la Clínica Mayo ...

– La qüestió de la justícia social o simplement humana sempre surt a la llum quan treballes en aquest camp. Hem decidit -a mida de les possibilitats- de fer les coses en dues direccions: suport a pacients concrets, i col·laboració en el perfeccionament de sistemes sanitaris.
En primer lloc, intentem ajudar a pacients de famílies humils. A vegades aquesta ajuda consisteix simplement en la recerca de fundacions benèfiques que els poden donar suport
Naturalment entre els pacients que arriben a Barcelona n´ hi ha moltes persones VIP, però gràcies a l’ajuda de diferents organitzacions socials, en situacions gravíssimes aquí poden venir a tractar-se, per exemple, nens de famílies en risc d’exclusió. Fins i tot tenim programes especials amb els quals ajudem a aquestes famílies a trobar habitatge gratuïta per a la durada dels tractaments, els organitzem acompanyament de traducció gratuïta …

I d’altra banda – cosa no menys important – vam realitzar projectes per difondre la millor experiència en sanitat. Realitzem cursos, seminaris i portem projectes de consultoria per als directius de sanitat de diferents països. Per exemple, la direcció en l’organització de trasplantaments i neuro-rehabilitació de molts països vénen a Barcelona a aprendre de la nostra experiència en la seva organització. De la mateixa manera, és molt sol·licitada l’experiència en el camp de la col·laboració publico-privada en sanitat o organització de registres i motorització d’indicadors de qualitat. Per cert, entre aquests projectes hem creat diversos programes que també portem de manera solidària. Per exemple, estem col·laborant amb organitzacions d’iniciativa social en diversos països per crear diversos registres.

Continuació: Després d´uns anys, l´Institut Guttmann regala l´ús del seu programa de rehabilitació cognitiva GNPT a l ´Hospital Clínic Infantil de Moscou

Parla'ns del teu equip: qui realitza els projectes de BMC actualment?

A dia d’avui hem atret al nostre equip la gent amb més experiència d´ Espanya en gestió de pacients estrangers: en els darrers 7 anys els nostres especialistes han organitzat tractaments programats per a 4.000 pacients dels cinc continents. Aquest servei està organitzat de tal manera que garantim una línia directa amb el coordinador personal les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. Això pot sonar a alguna cosa semblant a un centre d’atenció telefònica … En absolut! No es tracta d’assistència d’un operador abstracte sinó de suport al pacient per part del seu coordinador personal que està al corrent de tots els detalls i que pot donar suport contínuament: tant en la resolució eficaç dels problemes, com ara amb el tracte humà i sensible .
D’altra banda, acollim anualment a més de 40 delegacions de diferents països, donem formació a uns 15 grups de professionals de la salut a l’any, i els acompanyem en projectes internacionals als hospitals de referència de Barcelona. Som una companyia singular perquè entre els nostres clients n´hi ha pacients particulars i clients corporatius, així com directius de sanitat i hospitals. El servei que proporcionem a tots ells ens permet d´adquirir una experiència i coneixement que mai hauríem aconseguit si només ens dediquéssim a una d’aquestes línies de treball.

També ens conviden sovint com a conferenciants en fòrums internacionals sobre reformes i organització de sistemes sanitaris i congressos sobre “turisme mèdic” -terme que tractem d´ evitar en el nostre treball. Em nego a referir-me als nostres clients – per regla general persones amb greus malalties – com a “turistes”, encara que sigui “metges”. Els pacients i les seves famílies mai venen a Barcelona per una bonica ciutat i el seu clima sinó per a cercar l’altíssim nivell de l’assistència mèdica. Responem d´això: davant d´ells, davant dels hospitals, davant de les fundacions o ministeris de salut, i per descomptat, davant de nosaltres mateixos … I després de tot això… la preciosa Barcelona!

Contacta'ns

TELÈFON
+34 663 617 233
Email
info@bmc.cat
SOL·LICITUD
Enviar ara
DIRECCIÓ
Mirar mapa